سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه یکی از شما از چیزی که نمی داند، پرسیده شود، از گفتن «نمی دانم»خجالت نکشد . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 90 بهمن 11 , ساعت 5:0 صبح

 

آمریکا به منظور تامین خواست و منافع سلطه گرانه خود در جهان حتی دوستان بسیار نزدیک و هم پیمان خود را نیز فریب می دهد و تلاش می کند تا به آنها بقبولاند که بدون آمریکا ثبات و حیاتی نخواهند داشت به عنوان نمونه از همسایه هم مرز و همگرای امریکا نام می بریم.

نام کشور کانادا در ردیف اول کشورهای دوست و هم پیمان واقعی و صمیمی امریکا در زمینه های گوناگون اقتصادی ، نظامی ، سیاسی و فرهنگی قرار دارد که حتی به ظاهر مرزها را به روی یکدیگر باز کرده اند. اما امروزه به روشنی می توان دریافت که همین کانادا چگونه از ارتباطات به اصطلاح صمیمی خود با آمریکا که تدایی کننده ارتباطاتی از نوع سلطه گری و سلطه پذیری است رنج می برد. از نمونه های این ارتباط زیانبار تورم و رکود اقتصادی و پدیده فرار مغزها و از هم گسستن انسجام و  وحدت کاناداست.

در مورد نرخ مبادله ارزی این دو کشور در ظرف کمتر از چهار سال، از سال 1993 تا 1997، نرخ برابری دلار کانادا با دلار آمریکا از هر 113 دلار کانادا در برابر 100 دلار آمریکا به 150 دلار کانادا در برابر 100 دلار آمریکا رسیده است.

ایجاد وقفه در برخی از مراکز اشتغال زا و درآمدزا، همچنین به ورشکستگی گراییدن پاره ای از مراکز تجاری و زنجیره ای را می توان در زمینه نتایج ناگوار برشمرد.

امروزه بر سردر بسیاری از مراکز تجاری، تولیدی و صنعتی کانادا پرچم آمریکا در کنار پرچم کانادا برافراشته است و حتی برافراشته تر از آن نیز می توان مشاهده کرد، در صورتی که مشابه این قضیه در ان طرف مرزها، در آمریکا نمی توان دید.

از بحران های دیگر کشور کانادا می توان توطئه آفرینی امریکا در ایجاد و انتشار مابین انگلیسی زبانان و فرانسه زبانان کانادا اشاره کرد به گونه ای که جدایی طلبان ایالت فرانسوی زبان کِبِک در تبلیغات جدایی طلبانه در سال 1995 خود به مردم نوید داده بودند که آمریکا ما را، درصورت جدایی و استقلال از دولت فدرال کانادا، تنها نخواهد گذاشت.

بحرانهای فوق در حالی صورت می پذیرد که آمریکا از نقش بارز خود در ایجاد آنها مطلع است و هم کانادا از آسیب پذیری خود در قبال سیاست های آمریکا باخبر است. و این همه در حالی مشکل می گیرد که آمریکا و کانادا همدیگر را دوست و هم پیمان خود می دانند.

منبع : سید احمد راهنمایی، غرب شناسی، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ